Dossier
Van de behandeling wordt een dossier bijgehouden. Dit is uw dossier c.q. dat van uw kind; u kunt inzage krijgen in het dossier en eventueel zaken uit het dossier laten verwijderen. Vanaf 16 jaar mogen jeugdigen zelf beslissen over hun behandeling en dus hun dossier. Volgens de wet zijn wij verplicht het dossier minimaal 15 jaar te bewaren, tenzij uzelf anders beslist.
Geheimhouding van uw gegevens
Als behandelaar dienen wij ons te houden aan de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) en het medisch beroepsgeheim (WGBO). Alles wat u en uw kind met ons deelt is vertrouwelijk. Wij mogen daarover geen mededelingen doen aan anderen zonder uw schriftelijke toestemming. In principe mogen wij zonder uw toestemming alleen overleggen met vakgenoten (andere psychologen, psychotherapeuten, artsen) indien die bij de behandeling betroAkken zijn. Deze hulpverleners zijn ook gebonden aan een geheimhoudingsplicht. Kinderen die 16 jaar of ouder zijn dienen ook hun toestemming te geven voordat er informatie mag worden gedeeld. Dit gaat ook over informatie die met ouder(s) wordt gedeeld.
U kunt hier o.a. meer over lezen in de beroepscode voor psychologen, zie psynip.nl.
Als u klachten heeft
Als u niet tevreden bent over uw behandeling, kunt u dit het beste zo spoedig mogelijk met ons bespreken. Het heeft geen zin om met twijfels rond te blijven lopen, dat bevordert uw behandeling niet. Misschien zijn er misverstanden die in een gesprek uit de weg geruimd kunnen worden. Wanneer het niet lukt de problemen rechtstreeks met ons op te lossen, zijn er verschillende mogelijkheden om een klacht in te dienen. In de eerste plaats kunt u met uw huisarts spreken. Daarnaast is er de mogelijkheid u te richten tot de beroepsvereniging, waarbij wij zijn aangesloten. Concreet betreft dit het NVO (Nederlandse Vereniging van Pedagogen en Onderwijskundigen; nvo.nl).
Tarieven
Vergoede zorg
– Kinderen tot 18 jaar
Sinds januari 2015 valt vergoeding van alle jeugdzorg aan kinderen en jongeren tot 18 jaar niet meer onder verantwoordelijkheid van de zorgverzekeraar, maar onder die van de gemeenten.
Wij hebben een contract met de volgende 9 gemeenten in de regio Haaglanden: Delft, Leidschendam-Voorburg, Midden Delfland, Pijnacker-Nootdorp, Rijswijk, Wassenaar, Westland, Voorschoten en Zoetermeer. Bij gescheiden ouder(s) die in verschillende gemeenten wonen, betaalt de gemeente waar het kind ingeschreven staat (woonplaatsbeginsel). De behandeling van een kind tot 18 jaar gaat niet ten koste van het eigen risico bij de zorgverzekeraar.
Met betrekking tot de gemeente Den Haag kunnen wij u het volgende mededelen:
De jeugdhulpverlening in Den Haag zal vanaf 1 januari 2024 volledig veranderen en daarmee ook de financiering van de zorg. De gemeente Den Haag heeft alle jeugdhulpverlening vanaf dan uitbesteed aan twee grote jeugdhulpinstellingen, namelijk RondomJou en Kracht. Bij één van deze twee partijen dien je je kind aan te melden voor hulpverlening en bij welke partij hangt af van de postcode van het adres waar je kind is ingeschreven. Wij voegen hierbij een link toe met daarin de mogelijkheid te checken waar u uw kind kan aanmelden. Check je postcode – Jeugdhulp Den Haag
Indien u reeds bij ons in behandeling bent, betekent dit dat wij tot (in ieder geval) 1 juli 2024 de behandeling kunnen voortzetten. Wij blijven echter wel particuliere zorg bieden.
Voor alle informatie over de jeugdhulpverlening in Den Haag verwijzen wij u naar de website https://jeugdhulpdenhaag.nl/.
– Volwassenen vanaf 18 jaar
Volwassenen vanaf 18 jaar hebben vanuit de basisverzekering recht op vergoeding van psychologische hulp. Hierbij dient wel rekening gehouden te worden met het eigen risico (in 2023 & 2024: € 385,00). Wij hebben een contract met de volgende zorgverzekeraars afgesloten: Interpolis, Zilveren Kruis, FBTO, De Friesland Zorgverzekeraar.
Per 1 januari 2022 is het verplicht om te werken met de zgn. Zorgvraagtypering. Aan de hand van de vragenlijst HONOS+ wordt een inschatting gemaakt van de zwaarte van de problematiek. Het betreft een momentopname van de zorgvraag van u. Deze kan in de loop van de behandeling veranderen en worden bijgesteld. Met zorgvraagtypering kan mede bepaald worden wat gepaste en doelmatige zorg is. De zorgzwaarte wordt op de factuur vermeld en aan de Nederlands Zorgautoriteit (NzA) aangeleverd. De vragenlijst vult u zelf of met onze hulp in.
Niet-vergoede zorg
- Kinderen: in overige situaties kan vanzelfsprekend eveneens hulp verleend worden aan uw kind, maar dan worden de kosten niet vergoed. Per 1 januari 2024 hanteren wij een tarief van € 120 per uur. Dit geldt zowel voor directe gesprekstijd als voor (indirecte) administratietijd. Dit tarief is gebaseerd op de vergoedingen door de gemeente. Mocht het gesprek langer duren, dan wordt dit uurtarief vanzelfsprekend naar rato in rekening gebracht. Stel dat uw consult 75 minuten duurt dan wordt €150 gefactureerd. De facturen van de hulpverlening zullen maandelijks aan u gestuurd worden. Het is niet mogelijk deze facturen in te dienen bij uw zorgverzekeraar.
- Volwassenen: hiervoor geldt het volgende. Indien u bij een andere zorgverzekeraar ingeschreven bent, betekent dit dat u zelf voor de betaling van de hulpverlening zorg dient te dragen. De factuur kunt u echter alsnog indienen bij uw zorgverzekeraar, waarna u hiervoor (een gedeeltelijke, vaak 70%) vergoeding ontvangt. Wij raden u met klem aan om vooraf hierover met uw zorgverzekeraar te overleggen.
Kosten per 60’ gebaseerd op de in Nederland geldende NZA-tarieven:
Intake en diagnostiek €160
Behandeling €140
Bovenstaande tarieven gelden ook indien u geen gebruik kunt of wilt maken van de vergoeding uit de zorgverzekering of de gemeente. U betaalt de behandeling volledig zelf op basis van een maandelijkse factuur. Een verwijzing door de huisarts in dan niet nodig.
Een afspraak afzeggen
Kunt u om welke reden dan ook niet komen op een afspraak? Meld het dan zo snel mogelijk, in ieder
geval minimaal 24 uur van tevoren. U kunt dit ook 's-avonds en in het weekend laten weten door een voicemail in te spreken of een e-mailbericht te sturen.
Afzegging langer dan 24 uur voor de afspraak is kosteloos. Als u korter dan 24 uur voor de afspraak
afzegt of de afspraak zonder bericht niet nakomt, wordt €90 in rekening gebracht.
Wachttijden
Binnen de GGZ zijn afspraken gemaakt over wachttijden. Deze zgn. Treeknormen voor de geestelijke gezondheidszorg (ggz) zijn als volgt:
Aantal weken tussen moment dat je belt en de eerste afspraak (intake): 4 weken
Aantal weken tussen de eerste afspraak en start behandeling: 10 weken
Ook dient de ggz-instelling of vrijgevestigde praktijk aan te geven of er bij een bepaalde diagnose sprake is van een wachttijd die langer is dan de gemiddelde wachttijd. Wij volgen deze normen.
Waarneming bij afwezigheid
Wanneer uw behandelaar afwezig is zal zij dat, binnen redelijke grens, kenbaar gemaakt hebben. Voor eventuele vragen of overleg kunt u terecht bij de andere partner uit de praktijk.
Wat te doen bij spoedvragen
U kunt gedurende de dag, tijdens kantooruren, met dringende vragen telefonisch contact opnemen met de betreffende behandelaar. Indien die niet bereikbaar is kan contact opgenomen worden met de huisarts.
Bij levensbedreigende situaties: wanneer er sprake is van acuut (levens)gevaar of ernstige overlast, bel direct 112. Geen levensbedreigende situatie? Bel met uw huisarts of huisartspost. Deze schakelt zo nodig de crisisdienst in uw regio in.
Vergelijkbare informatie vindt u ook op de website van HADOKS (de overkoepelende huisartsenpost voor Den Haag en omstreken; www.hadoks.nl.